Hoe kunnen we overbrengen aan consumenten dat meer duurzaam omgaan met verpakkingen voor een groot deel bij henzelf ligt?

Afbeelding wijzende man

De impact van het gedrag van de consument is groot. Elke verkochte verpakking gaat door de handen van de consument. Consumenten hebben 100% beslissingsrecht over welke verpakking ze kopen waarmee ze ook bepalen of ze voor een duurzame verpakking kiezen (bv. een verpakking van gerecycleerd materiaal, een product zonder of met weinig verpakking, een verpakking die gerecycleerd kan worden, ...). Na gebruik van het product, bepaalt de consument ook zelf of hij de verpakking wil hergebruiken of correct sorteert. Zo kunnen producenten nog hun best doen om een goed recycleerbare verpakking te ontwerpen; als de consument de verpakking alsnog bij het restafval gooit, dan wordt de verpakking gewoon verbrand en niet gerecycleerd. Zo blijkt uit een studie van MIRON dat nog 16% recycleerbaar materiaal gewoon bij restafval wordt geworpen. Ook de invoer van de Nieuwe Blauwe Zak (P+MD) zorgt er niet altijd voor dat iedereen hierin meer plastics werpt. Uit ons eigen onderzoek gaf 17% aan de P+MD op dezelfde manier te gebruiken als de gewone PMD. Hierdoor wordt er heel wat plastic niet gereycleerd. Met andere woorden: de consument bepaalt zelf voor een groot deel hoe duurzaam hij omgaat met een verpakking.